Η εκδρομή της Γ? Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων στην Κρήτη (5-10 Μαρτίου 2016)

Η Γ? Λυκείου του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων, πραγματοποίησε στο διάστημα 5-10 Μαρτίου 2016 εξαήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Κρήτη. Ξεκίνησα να γράφω καθημερινά  κάτι σαν Ημερολόγιο στο προσωπικό μου fb, το μοιράζομαι όμως και με τους επισκέπτες της Ιστοσελίδας του Σχολείου μας, για να χαρούν μαζί μας την ομορφιά των πραγματικά εκπαιδευτικών, ψυχαγωγικών και παιδαγωγικών εκδρομών.

 

Ημερολόγιο Καταστρώματος 1 – 5/3 Εν πλω προς Κρήτη με την γ? λυκείου. Μια μεγάλη παρέα 24 υπέροχων παιδιών και του καλού συναδέλφου κ. Κώστα Κουτή, ξεκινήσαμε το μεσημέρι για Πειραιά. Χαρούμενη ατμόσφαιρα στο λεωφορείο, μουσική, γέλια και στο λιμάνι, περιμένοντας να μας φέρει ο οδηγός τα εισιτήρια για το καράβι, τα μάτια όλων στρέφονται σε μια μεγάλη ομάδα προσφύγων, που τους μοιράζουν φαγητό. Μια οικογένεια με τρία μικρά παιδάκια στέκεται λίγο παράμερα. Δεν κατάλαβα για πότε έγινε η συνεννόηση, ποιός πήρε την πρωτοβουλία αλλά σε μισό λεπτό ένα κουτί γέμισε με πίτες και κέικ λογιών λογιών, απ? αυτά που οι μαμάδες και γιαγιάδες είχαν ετοιμάσει για τα παιδιά, και δυό κορίτσια τα αφήσαν στα πόδια της οικογένειας, κάνοντας μια μικρή “υπόκλιση”. “Κι αυτοί με σακίδια στην πλάτη σαν κι εμάς είναι, κυρία, αλλά πόσο διαφορετικές οι αφετηρίες κ οι προορισμοί μας”… Τα σχόλια περιττεύουν, όμως εγώ νιώθω ευτυχισμένη με τα “παιδιά μου” και περήφανη γι’ αυτά.
crete1

Ημερολόγιο καταστρώματος 2 ?6/3  Άφιξη στο λιμάνι της Σούδας, καφεδάκι κ στη συνέχεια επίσκεψη στους τάφους των Βενιζέλων. Μαγευτική η θέα των Χανίων στο βάθος. Μάλεμε – γερμανικό νεκροταφείο των νεκρών της Μάχης της Κρήτης. Τα παιδιά περιφέρονται με κατάνυξη σχεδόν, τους κάνει εντύπωση πώς οι γερμανοί έθαψαν με τόση τάξη τους νεκρούς τους- εξ? άλλου, τα λέγαμε και στην Αντιγόνη πέρυσι, δεν τιμωρούμε τους νεκρούς… Επόμενη σύντομη στάση στο Κοντομαρί, το πρώτο μαρτυρικό χωριό της Ελλάδας, όπου εκτελέστηκαν λίγες μέρες μετά τη ΜτΚ όλοι οι άντρες σε αντίποινα… Φαράγγι Θερίσου κ άφιξη στο ομώνυμο χωριό απ? όπου ξεκίνησε ο Ελ Βενιζέλος το 1905. “Τα ιστορικά γεγονότα αποκτούν άλλη υπόσταση όταν επισκέπτεσαι τα μέρη όπου συνέβησαν”, σχολιάζουν τα παιδιά. Τέλος, τρίωρη περιπλάνηση στα μαγευτικά Χανιά, πού όσο και να μείνεις δεν τα χορταίνεις… Πριν λίγο φτάσαμε, κουρασμένοι αλλά γεμάτοι εικόνες κ εντυπώσεις στο ξενοδοχείο μας στο Ηράκλειο, που θα είναι η βάση μας ως την αναχώρησή μας. Μια όμορφη μέρα, που η ανταπόκριση και το ενδιαφέρον των παιδιών την έκανε ομορφότερη και τα ευχαριστώ γι’ αυτό!

 

crete2

 

Ημερολόγιο καταστρώματος 3 ? 7/3 Ξεκίνημα της μέρας μας με δίωρη ξενάγηση στην Κνωσό. Η ξεναγός εντυπωσιάστηκε κ σχολίασε το ενδιαφέρον και τις γνώσεις των παιδιών… και έχουν δει πολλά τα μάτια της! Στη συνέχεια, επίσκεψη στο Μουσικό Σχολείου Ηρακλείου, όπου μας περίμεναν. Η σύμπραξη με το σύνολο παραδοσιακής μουσικής του σχολείου, τραγουδώντας Ερωτόκριτο και στο τέλος χορεύοντας τον χανιώτικο όλοι μαζί, ήταν απ? τις πιο όμορφες, ζωντανές και συνάμα συγκινητικές στιγμές ως τώρα. Παιδιά που γνωρίστηκαν πριν λίγο χτίσαν γέφυρες με τη μουσική τους και δεν τους έκανε η καρδιά να χωρίσουν. Έπρεπε όμως, γιατί το πρόγραμμα σήμερα είχε και το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, έναν πραγματικό θησαυρό! Οι δύο ώρες εκεί φάνηκαν λίγες στα παιδιά, είχαμε όμως και τον τάφο του Καζαντζάκη να επισκεφτούμε. Λίγη ξεκούραση στην πλατεία με τα λιοντάρια! , βολτούλες στον πεζόδρομο που οδηγεί στην πλατεία Ελευθερίας και τώρα, στο ξενοδοχείο, λέω για άλλη μια φορά πόσο χαρούμενη είμαι που συνοδεύω τέτοια παιδιά στην Κρήτη, που κάθε γωνιά της έχει ρίζες που χάνονται στους αιώνες…

 

CreteΗμερολόγιο Καταστρώματος 4- 8/3 – Πόσα δεν κάναμε και σήμερα! Πρωινή αναχώρηση για Ρέθυμνο κ επίσκεψη στην Πανεπιστημιούπολη, όπου (και εκεί) μας περίμεναν. Ξενάγηση στη βιβλιοθήκη, τα αναγνωστήρια, την αίθουσα των περιοδικών κ τέλος τον χώρο συντήρησης και αποκατάστασης παλιών βιβλίων. Δερματόδετες εκδόσεις του 1750 σε εκδοτικούς οίκους της Βενετίας μαγεύουν τα παιδιά των tablets! Στη συνέχεια, συνάντηση με την Πρόεδρο του τμήματος Ιστορίας κ Αρχαιολογίας και δύο πολύ αγαπημένους μου φίλους από τα φοιτητικά χρόνια της Αγγλίας, την Αγλαια και τον Ανδρέα, που είναι και οι δυο καθηγητές στο Ιστορικό και Οικονομικό Τμήμα αντίστοιχα. Η συζήτηση που ακολουθεί είναι πολύ γόνιμη, καθώς τα παιδιά εκφράζουν την αγωνία τους για τις σπουδές κ το μέλλον τους και παίρνουν κάποιες σοβαρές απαντήσεις εκ των έσω. Φεύγοντας, κάποιοι λένε οτι “θα δηλώσουν και το Ρέθυμνο”! Στην ιστορική Μονή Αρκαδίου φτάνουμε μια ώρα μετά. Γαλήνη στο τοπίο, το χρώμα της ώχρας παντού κ ένα ελαφρύ αεράκι μας ξεκουράζει. Στο Ρέθυμνο είμαστε κατά τις 4 και δε χορταίνουμε την ομορφιά των σοκακιών του και της Φορτέτζας. Βόλτα στο ηλιοβασίλεμα, επιστροφή στο Ηράκλειο και έξοδος σε ταβερνάκι με ζωντανή μουσική με λύρα και λαούτο. Κέφι, τραγούδι, χορός, τα πρόσωπα των παιδιών λάμπουν και χαίρομαι τόσο που τα βλέπω χαλαρά και ευτυχισμένα, χωρίς το άγχος των εξετάσεων για λίγες μέρες. Τα ξέρω απο παιδάκια, όταν ήρθαν στην πρώτη γυμνασίου και τώρα, σε τρείς μήνες θ?ανοίξουν τα φτερά τους… Ωραία και γεμάτη μέρα και η σημερινή!

 

Ημερολόγιο Καταστρώματος 5 ? 9/3 – Τελευταία μέρα στην Κρήτη, τελευταίο ΗΚ απ το καράβι της επιστροφής. Πρώτη στάση στο Ενυδρείο, στα όρια σχεδόν με το νομό Λασιθίου. Νιώσαμε για το διάστημα που ήμασταν εκεί ότι πλέαμε κι εμείς ανάμεσα σε ψάρια, ψαράκια και ψαρούκλες, άλλα όμορφα και χαριτωμένα κι άλλα βλοσυρά και άγρια, κάτι σαν τον δικό μας κόσμο δηλαδή… Στη συνέχεια, Ελούντα με την επίπλαστη χλιδή της και τον “βιασμό” του φυσικού περιβάλλοντος, Πλάκα κι επιβίβαση στο καραβάκι που σε πέντε λεπτά μας μετέφερε στη Σπιναλόγκα. Μικρό νησάκι στρατηγικής σημασίας στο κέντρο του κόλπου της Ελούντας, ενετικό οχυρωματικό κάστρο με προμαχώνες, αλλά τα τελευταία χρόνια γνωστό (χάρη στην τηλεοπτική σειρά “το νησί”) ως το νησί των λεπρών. Η ιστορία είναι γνωστή κ δεν χρειάζεται επανάληψη. Η αίσθηση όμως να περπατάς σ? ένα μαγευτικό τοπίο, όπου η άνοιξη ήταν εμφανής, και ν? αναλογίζεσαι τί συνέβη εκεί μέσα στους αιώνες ήταν μοναδική – αφήστε που είχαμε όλο το νησί δικό μας! Τελευταίος σταθμός ο Αγ. Νικόλαος, ερημικός κ λίγο θλιμμένος μου φάνηκε, εν αναμονή των τουριστών για να ζωντανέψει. Η λίμνη γαλήνια σαν λάδι – η θάλασσα δίπλα ρυτιδιασμένη και γκρίζα σήμερα. Μια βολτούλα και φαγητό, τι άλλο; ντάκος, σταμναγκάθι, φάβα, μαριδούλα και τσικουδιά. Τώρα, στο καράβι και με την κούραση να βγαίνει, νιώθω για άλλη μια φορά τυχερή για το ότι συνυπάρχω με τόσο υπέροχα παιδιά, που σαν μια οικογένεια γυρίσαμε, είδαμε, ακούσαμε, συζητήσαμε, τραγουδήσαμε, γελάσαμε …και τώρα γυρνάμε στη βάση μας με φορτισμένες τις μπαταρίες μας. Και μια τελευταία ευχή, πέρα από την “καλή επιτυχία” για τα παιδιά “μου”. Πάντα στη ζωή τους να ταξιδεύουν με ούριο άνεμο και ανοιχτούς ορίζοντες. Τα αγαπώ πολύ!

 

crete3

Ημερολόγιο Καταστρώματος 6 ? 10/3 – Αν νομίζετε οτι η εκδρομή μας τελείωσε με την επιστροφή μας στον Πειραιά, απατάσθε! Μια μέρα ακόμη για να συμπληρωθεί η εξαήμερη και την απολαύσαμε εντελώς… Αποβίβαση λοιπόν, μετά από έναν λικνιστικό ύπνο, παραλιακή και δρόμο για το Σούνιο. “Απόμακρα  οι αρχαίες κολώνες χορδές μιας άρπας ηχούν ακόμα…”. Το “Επι ασπαλάθων” το αναλύαμε τρεις ώρες πέρυσι και οι ασπάλαθοι ήταν όντως εκεί, όπως εκεί ήταν κ η θάλασσα του Αιγαία και η Μακρόνησος με τη βαριά της ιστορία στο βάθος… Τα παιδιά σταματάνε, αφουγκράζονται, θυμούνται, σκέφτονται… τόσα ακούσματα χρόνων νάτα, με “σάρκα κ οστά” μπροστά τους! Κι ακόμη πιο μπροστά τους/μας το Λαύριο (ή Λαύρειο), επίσης με ιστορία αιώνων. Τα μεταλλεία της αρχαίας Αθήνας και τα νεώτερα που έκλεισαν στις αρχές του ’80 και το σημερινό τεχνολογικό πάρκο που είναι ένας πνεύμονας έρευνας κ ανάπτυξης. Μας δέχονται μετά από τηλεφώνημά μας και μας ξεναγούν σύντομα στον χώρο και την ιστορία του, σχολιάζοντας τη σοβαρότητα και ενδιαφέρον των παιδιών! Μια ωρίτσα για γρήγορο φαγητό και τώρα, στο λεωφορείο, έχοντας κανένα δίωρο ακόμη μέχρι να φτάσουμε στα Τρίκαλα, νιώθω να χαλαρώνω και να χαμογελώ ευτυχισμένη για τα όσα όμορφα, εκπαιδευτικά, ψυχαγωγικά, παιδαγωγικά, χαρούμενα, παιχνιδιάρικα, τραγουδιστά και άλλα ζήσαμε αυτό το εξαήμερο με τα παιδιά, που πάντα μας κρατάνε νέους στην ψυχή και την διάθεση – και ξανά τα ευχαριστώ γι’ αυτό!

 

crete4

 

 

 

 

Επίλογος: Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω τη Διεύθυνση του Σχολείου για τη βοήθεια στην προετοιμασία της εκδρομής, τον κ. Κώστα Κουτή για την άψογη συνεργασία, τους γονείς των παιδιών προσωπικά για την εμπιστοσύνη τους , τον οδηγό μας κ. Κώστα Κούρεντα για τον επαγγελματισμό του και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Τρικάλων για την όλη συμπαράσταση και αρωγή τους.

 

Δρ Φανή Μπαλαμώτη

Φιλόλογος, Μουσικό Σχολείο Τρικάλων