The Butterfly Project – Ένα πρόγραμμα για το Ολοκαύτωμα (2021-2022)

Μουσικό Σχολείο Τρικάλων- TheButterfly Project(2021-2022)

Στο Μουσικό Σχολείο Τρικάλων τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση για το Ολοκαύτωμα αποτελεί μια βασική προτεραιότητα. Τη φετινή σχολική χρονιά, παράλληλα με το πρόγραμμα Crocus, το οποίο υλοποιούμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια, υλοποιήσαμε για πρώτη φορά και το  TheButterfly Project.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, το οποίο προσφέρεται από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος και είναι εγκεκριμένο από το ΥπουργείοΠαιδείας, ενθαρρύνει τησυνεργασία μεταξύ διαφορετικών χωρών, ώστε να υλοποιηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο  η κατασκευή 1.500.000 κεραμικών πεταλούδων, δηλαδή τόσων όσα και τα παιδιά που χάθηκαν στο Ολοκαύτωμα σε όλη την Ευρώπη. Στόχος του προγράμματος είναι να ενημερωθούν οι μαθητές για το Ολοκαύτωμα, να κατανοήσουν ιστορικά γεγονότα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, να εστιάσουν σε ιστορίες παιδιών που δολοφονήθηκαν εκείνη την περίοδο στην Ευρώπη, μαθαίνοντας παράλληλα και ιστορίες παιδιών που κατάφεραν νασωθούν, και να εξοικειωθούν με τον όρο  «Δίκαιοι των Εθνών». Τέλος, να ζωγραφίσουν  κεραμικές πεταλούδες και να δημιουργηθεί ένας χώρος μνήμης στο σχολείο.

Με βάση, λοιπόν, τη συγκεκριμένη στοχοθεσία, υλοποιήσαμε το πρόγραμμα με ομάδα μαθητών του Γυμνασίου, μελετώντας τη σχετική βιβλιογραφία, η οποία παρέχεται από το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, και εκπονώντας ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες. Στις συναντήσεις της ομάδας είχαμε την ευκαιρία να προβληματιστούμε και να συζητήσουμε για θέματα που αφορούν διακρίσεις και εκδηλώσεις ρατσιστικών συμπεριφορών. Ολοκληρώνοντας τη θεωρητική προσέγγιση και τις αντίστοιχες δραστηριότητες,δημιουργήσαμε κάρτες με τις βιογραφίες παιδιών και ζωγραφίσαμε τις κεραμικές πεταλούδες, τις οποίες εκθέσαμε στον ειδικό χώρο μνήμης που δημιουργήθηκε στο σχολείο μας.

Οι μαθητές συμμετείχαν με ενδιαφέρον στις δραστηριότητες και αποτίμησαν θετικά την όλη διαδικασία.  Σταχυολογώ ενδεικτικά:

 

«Η εμπειρία του προγράμματος ήταν μοναδική και ξεχωριστή. Ένιωσα πολύ όμορφα που συμμετείχα και συμβόλισα με την ‘ελεύθερη’ πεταλούδα μου την ψυχή ενός αδικοχαμένου παιδιού. Η διαδικασία δημιουργίας της πεταλούδας μού κέντρισε το ενδιαφέρον και χάρηκα που μπόρεσα να συνεισφέρω στο πρότζεκτ αλλά και που έμαθα πολλά πράγματα για το Ολοκαύτωμα». Νεφέλη Π.

 

«Το πρόγραμμα ήταν πολύ ενδιαφέρον και ξεχωριστό. Με τη συμμετοχή μου σε αυτό απόκτησα πολλές γνώσεις για το Ολοκαύτωμα και πέρασα πολύ δημιουργικά. Τα παιδιά που συμμετείχαν μαζί μου στο πρόγραμμακαθώς και οι δραστηριότητες που κάναμε ήταν φανταστικά. Με το πρόγραμμα αυτό όχι μόνο μάθαμε πολλά πράγματα για το Ολοκαύτωμα και για τα παιδιά που χάθηκαν, αλλά αναπτύξαμε επίσης τις καλλιτεχνικές μας δεξιότητες και όλοι μας γνωρίσαμε νέα άτομα με τα οποία αποκτήσαμε πολύ καλές σχέσεις που θα μας μείνουν για πάντα. Τέτοιου είδους προγράμματα είναι ιδανικά για τους μαθητές. Ελπίζω να γίνουν κι άλλα σύντομα. Σίγουρα δεν θα χάσω την ευκαιρία να συμμετάσχω στο επόμενο που θα πραγματοποιηθεί». Θεοδώρα Μ.

 

 «Είμαι πολύ χαρούμενη που μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω σε αυτό το πρόγραμμα γιατί έμαθα πολλά πράγματα και πέρασα πολύ ωραία. Έμαθα πολλά καινούρια πράγματα για το Ολοκαύτωμα και για τις βιογραφίες παιδιών που υπέφεραν κατά τη διάρκειά του. Κάναμε πολλές δραστηριότητες που ήταν πολύ ενδιαφέρουσες. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία και θα ήθελα πολύ να ξανασυμμετάσχω σε αυτό το πρόγραμμα». ‘Ελενα Π.

 

«Το πρόγραμμα αυτό ήταν πολύ ενδιαφέρον και μέσα από αυτό έμαθα πολλά πράγματα για το Ολοκαύτωμα. Είχα την ευκαιρία να δωπόσο υπέφεραν οι Εβραίοι και τα παιδιά στο Ολοκαύτωμακαι να διαβάσω τις βιογραφίες παιδιών που χάθηκαναλλά και ιστορίες παιδιών που σώθηκαν. Μου άρεσε ηιστορία με τις αναμνήσεις της Χάννα από την Πολωνία, η οποία ήθελε να πετάξει σαν πεταλούδα, πέρασε πολλές δυσκολίες αλλά τελικά σώθηκε. Αυτό που μου έκανε πιο πολλή εντύπωση ήταν οι «Δίκαιοι των Εθνών», γιατί οι άνθρωποι αυτοί έβαλαν σε κίνδυνο τη ζωή τους για να σώσουν τη ζωή των Εβραίων συνανθρώπων τους. Τέλος, μεγάλη εντύπωση μου έκανε πως αυτοί οι άνθρωποι υπήρχαν και στην Ελλάδα αλλά ακόμη και στα Τρίκαλα». Ευαγγελία Κ.

 

Σε έναν κόσμο στον οποίο καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες ποικίλων επεισοδίων εκδήλωσης ρατσιστικών συμπεριφορών έχουμε χρέος ως δάσκαλοι να ευαισθητοποιούμε τους μαθητές μας και να τους παρέχουμε εφόδια, ώστε να στέκονται κριτικά απέναντι σε τέτοια φαινόμενα.Ο ρατσισμός στρέφει προς το μέρος μας το πρόσωπό του, άλλοτε ευανάγνωστο και άλλοτε καλά κρυμμένο. Ας μάθουμε στους μαθητές μας να το αναγνωρίζουν και να το πολεμάνε.

 

Γεωργία Κολοβελώνη, Φιλόλογος, M.Ed., MA